Visar inlägg med etikett Höst. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Höst. Visa alla inlägg

fredag 12 oktober 2012

Sommaren som gick så fort!


Känns som om den här sommaren gick ovanligt fort, ändå har jag tagit det ganska lungt och tillbringat en hel del tid i Roslagens famn.

Det har blivit många flaskor med fläderblomssaft räcker nog hela vintern, brukar göra sorbet på saften, friskt och gott.



Fläderblomsbusken eller trädet som det nu blivit är vackert även så här på hösten.


Vädret har ju varit som det har varit så en del tid har kunnat ägnas åt att rensa i skåpen och fylla på med nytt gammalt!!!


Att jag är född i Dalarna syns väl på den här bilden.


Tycker väl att hösten är rätt OK i alla fall om vädret är så soligt som idag.



Önskar alla en fin helg!

Kramar Lena

torsdag 20 oktober 2011

Vacker höst


Visst är hösten vacker tror den varit extra snäll mot växterna i år.
Fläderbären är riktigt dekorativa.


Klematisen har fortfarande några blommor och nyponen är vackert röda i höstsolen.


Soliga Höstkramar!
Lena

fredag 5 november 2010

Alla Helgons Helg


Vill bara önska Er alla en fin Alla Helgons Helg!
Bilden har jag hämtat hos THG en av mina leverantörer, jag tycker den är så talande nu när vi ska minnas våra kära som inte finns med oss längre.
Jag vill också passa på att tacka för alla fina kommentarer Ni ska veta att jag blir så glad när jag läser alla fina ord.
Ha nu en fin helg och var rädda om varandra!

Kramar Lena

söndag 24 oktober 2010

Höstkväll


Idag har vi haft en riktigt ruggig höstdag här i Stockholm, det har regnat och regnat hela dagen. Enda fördelen med det är att snön har försvunnit, alltid något. Annars har det varit en lugn dag här, hann till och med att somna på soffan ett tag.
Ha nu en bra avslutning på helgen och en bra start på nya veckan, det är snart fredag igen!

Kram Lena

fredag 22 oktober 2010

Vinterlandskap


Här har snön fullkomligt vräkt ner, började i natt och har fortsatt hela förmiddagen. Nu äntligen har det slutat och solen tittar fram. Ser ut som en riktig vinterdag även om löven sitter kvar på träden.




Det är alldeles för tidigt kunde väl vänta till advent åtminstone! Ja, man slipper i alla fall kratta löv i helgen, ska istället försöka få maken att sätta upp lite ljusslingor ute ( undrar om det är några som funkar i år ).

Ha nu en fin helg!

Kramar Lena

onsdag 20 oktober 2010

Planteringsdags


Igår kväll så var det dags att plantera amaryllisen, vill ju att den ska blomma till advent. Jag plockade ut allt ur kartongen och läste bruksanvisningen, ville ju göra rätt.
Lägg briketten i krukan stod det! Ja det var ju lätt krukan är rund och briketten fyrkantig och större än krukan! Ja ja tänkte jag det är väl bara att bryta av hörnen och trycka ner allt i krukan, sagt och gjort.
Sen skulle krukan ställas i en skål och 2 dl vatten hällas över, allt skulle stå och dra ett par minuter?? Jag hann både titta på Äntligen Hemma och blogga en stund utan att vattnet sugit in i torven.

Började hälla på vattnet gång på gång och blanda ihop det hela till en sörja. Sen skulle man ta bort 1/3 av jorden, sätta ner löken och fylla på med jorden.



Efter mycket om och men hamnade löken i krukan så nu är det bara att hålla tummarna att den blommar till advent. Jag har ju i alla fall gjort efter konstens alla regler!!

Ha en bra fortsättning på veckan!

Kram Lena


måndag 18 oktober 2010

Opp Amaryllis


Ja nu börjar ju även jag få lite föraning om jul. Igår kom grannens lilla A och ville sälja Amaryllis i den här trevliga förpackningen. Självklart köpte vi en , en del av slanten skulle ju gå till en klassresa.


I den fina kartongen fanns allt för att få en vacker amaryllis till jul, kruka lök och torv som ska blötläggas för att bli jord och en utförlig beskrivning. Ska nog köpa en till som Gåbortspresent!

Ha en fortsatt fin vecka!
Kramar Lena