tisdag 18 maj 2010

Lagat och naggat porslin

Gammalt porslin som är lagat eller naggat har en stor charm. Att det är lagat gör det ännu charmigare tycker jag. Tänk om det kunde berätta sin historia.






Porslinet heter "Sture" och kommer från Rörstrand.
Tänk att man lämnade in sitt trasiga porslin för lagning, farscinerande inte sant.


Den här terrinnen "Tärna" från Göteborgs Porslinsfabrik  har fått en ny hänkel.
Den är ordentligt krackelerad men duger utmärkt till blommor.


Den här vackra kannan är utmärkt att vattna blommorna med.
Den är limmad på flera ställen men vad gör det.


Och vad gör det att den här burken tappat sitt lock!
Den duger till lite av varje i alla fall.


Men ibland blir det bara skärvor!
Då får dom hamna i en burk och bli dekorativa!

Och vem har inte en nagg eller är lite kantstött??

Soliga Kramar Lena




26 kommentarer:

Mys och hemtrevnad sa...

lite kantstötta är vi väl lite tillmans mellan varven*ler allt har ju sin tjusning! Kramis semlan

Skogslyckan sa...

Nu hann du före..det här ämnet står på min långa lista med ämnen jag vill skriva om...
Jag älskar krackelerat och missfärgat porslin med patina, och har också flera fat som är lagade på samma sätt som ditt. Tycker de är underbara, och om man inte vill äta på dem kan man som du skriver hitta nya användningsområden, eller bara njuta av att se på dem. Härligt inlägg!!

Kram Pia

Ewa`s Galleri sa...

Visst är det fint med de gamla lagningarna på porslin
Fina bilder

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Instämmer helt, det är charmigt med lite krackelering. Saker man tycker mycket om blir ju lite kantstötta efter hand, dom används ju mycket. Att man lagat med såna klämmor har jag aldrig sett förut.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Elsa och Helena sa...

Underbart fint gammalt porslin du visar och att det är kantstött är ju en del av charmen:) Terrinnen Tärna blev jag hel förtjust i...snyggt att sätta en blomma i den:)

KRAM Helena

Viola sa...

Ljuvligt porslin du visar, 15 år är en aktningsvärd ålder på en golden, ottos bäste vän vår andra labbe blev 14 och detta är ju ovanligt det oxå för en labbe, hoppas dagen din varit bra, kram

♥ Monica ♥ sa...

Oj, så mye historie porselenet sikkert har. Enn om det kunne prate og fortalt alt til oss. Jeg har aldri sett porselen som er reparert på den måten før. Terrinen var vakker med blomsten i.
Ha en fin tirsdagskveld.
Klem M.

Vit som snö sa...

Precis som vi människor kan kantstött porslin vara nog så vackert:)
Det riktigt trasiga kan man använda om man gjuter betong som dekoration, det blir fint också!
Idag åkte ditt lilla paket iväg, hoppas det kommer till glädje!
Kram Cilla

Sussi sa...

Halloj Lena!
Vad underbart fatet var med de gamla lagningarna! Inget slit och släng där inte! Nåt vi kanske borde fundera och reflektera över...
Och visst är det fint med blommor i gamla terriner! Det blir oslagbart vackert tillsammans..
Kram
Sussi

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja men va läckert , vilka otroliga lagningar !
Vilka fantastiska porslinsföremål du visar !
Kram/Lotta

Huset vid ån sa...

Vilket fint o charmigt porslin du har....Vilka lagningar, helt otroligt! Hoppas att du får en skön onsdag med sommarvärme! Kramis Therese

Fågel Blå sa...

Ljuvliga lagningar.... minnaer om tidens tand!
Hoppas du får en fin Dag!
Kram Kathrine

Lantligt i stan sa...

Visst är det charmigt med gammalt porslin! Att det är kantstött och krackelerat gör ingenting, tvärtom är det bara fint! Tack än en gång för den fina vinsten, titta in till mig så får du se den! Jätteglad blev jag ska du veta!
Kram Anki

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Älskar gammalt porslin med historia... på tv- skåpet står mormors gamla soppskål med en mnurgröna... mysigt!
Själv är jag kanstött med tandvärk av visdomstand som maler och inte låter mig vara! *suckar*
Stor varm kram Mimmi

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad mycket fint gammalt porslin du visar. Undra hur de bar sig åt för att laga porslin på det där sättet. Det ser ju ut som häftklammer, men att inte porslinet sprack ännu mer när de satte ihop det?

Soppterrinen och kannan är helt underbara.

Kram,
Regina

Huset vid ån sa...

Kikar in o Tackar för titten! Hoppas att allt är bra med dig och att du får en Trevlig o Skön helg! Kram Therese

Marie - Systrarna sa...

Lagat porslin! har jag aldrig sett tror jag, limmat ja, men inte lagat på det här sättet! Intressant!
Kram och trevlig helg! /Marie

Jenny sa...

Hej Vännen!
Det är bara charmigt när porslinet är lite naggat o kantstött, det tycker jag oxå:)
En sån där lagning har jag för mig att de visat på Antikrundan nån gång..

Ha en riktigt skön Pingsthelg!

Kraam Jenny

Gårdsromantik sa...

Visst känns det lite extra speciellt att de lagat så fint.

Kram Maud

Hemmet Är Min Borg sa...

jättefint porslin du har ,det gör inget om det är lite lagat ,det är ju en viss charm
ha en skön Lördagkväll
kram

Hanna sa...

Så fina gammalt porslin.
Kram
Hanna

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Kikar in o Hoppas att du haft en Trevlig pingstafton! Många Kramar Therese

lottens vita och gröna sa...

ohhh guuuuu lena så vackra saker, det första där, sture nedrans så fint!
hmmm har jag problem med min sida, undrar vad det månne vara..tack för att du uppmärksammar en vilsen höna, kluck!
duuu vad ballt med en vinkällare, ska nog visa min make den, han går nog igång han med, fniss, må väl, varmkram lotten

Anonym sa...

Vilka fina bilder du visar. Vackert med gammalt porslin. Grattis även till vinnaren i din tävling. Roligt att du kikat in på min blogg. Kram Sofia

Ewa`s Galleri sa...

hallå
Gillar din blogg
Du har en award att hämta hos mig

Vit som snö sa...

Hej igen! Vad kul att du är med i min utlottning igen:)
Ha en fin start på veckan!
Kram Cilla